Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )

Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )

Omschrijving

Omschrijving: 

Twee gesloten achterkajuiten met elk een slaapplaats van ca. 1,10 x 2,40 m (1-2 pers), eigenaarskajuit met tweepersonsbed van 1,60 x 2,00 m en een "vooronder" met twee dubbele slaapplaatsen van ca. 1.30 x 2.20 m waaronder twee kleinere bedden van ca. 1.80 x 1.00 m, te gebruiken voor kleinere logees of bagage. 

De L-vormige bank in de salon kan worden omgebouwd tot extra tweepersoonsbed van 1,60 x 2,00 meter.

In de verbindingsgang tussen de salon en het vooronder bevindt zich de kombuis met gootsteen, fornuis, oven en kastruimte.

Tussen de pantry en vooronder bevindt zich, onder een groot tweedelig teakhouten luik, de gang met een grote 230 volt koelkast aan stuurboordzijde en een toilet en wasruimte aan bakboordzijde. Planar 8DM diesel luchtverwarmer in 2020 nieuw geïnstalleerd.

De tuigage is gaandeweg compleet vernieuwd met zeilen 2011, mast, giek, kluiverboom en staand want 2013 en in 2023 de gaffel.

6 cilinder Mercedes motor (OM 603 zonder turbo) met 106 pk is in 2023 door NG-Shipyard gemariniseerd en in juli geïnstalleerd.

 

Lemsteraak de Vlieland is een van de oudste grote Nederlandse Lemsteraken. Het schip werd in 1909 gebouwd in open vissermanuitvoering voor Enkhuizer visser jan Goos en al in 1914 door hem verkocht als "Pleziervaartuig". Jan Goos voer als een van de eerste charterschippers met betalende gasten vanuit Amsterdam. De Vlieland kan als vroege “bakermaat” van de bruine vloot beschouwd worden.

De Vlieland werd in de jaren twintig omgebouwd tot haar huidige vorm als jacht. De binnenbetimmering van de dekhut, de achteronders en de salon hebben grotendeels de originele betimmering van eiken- en ebbenhout behouden.

De Vlieland id geregistreerd als varend monument.  De rijke geschiedenis van dit schip kunt u vinden op: https://www.ssrp.nl/stamboek/schepen/vlieland-84

 

 

 

 

 

Algemeen

Ontwerper:
Appelo
Werf:
Appelo & zonen
Zwartsluis
Bouwnummer:
Stamboek Plaquette Nr. 84, VA 85
Rompvorm:
Vlakke bodem
staal, geklonken, deels gedubbeld - zie EOC-keuringsrapport (2016)
Rompkleur:
Wit
Dek en opbouw kleur:
Wit
Dek en opbouw materiaal:
Staal
In juli 2023 is er een onderwaterbeurt uitgevoerd met 2k-primer en antifouling.
Opbouw vorm, materiaal:
Loefbijter en doorlopende kielbalk van ca 20 cm
Kuip:
Achterkuip
Doorvaarthoogte normaal:
16,5 m
Kruiphoogte:
295 cm
Diepgang:
124 cm
Besturing:
Stuurwiel
Mechanisch
Plek besturing:
Buiten
Roer:
Enkel
Kiel/zwaard:
Zijzwaarden
Bediening variabele driftbeperking:
Handmatig

Accommodatie

Salon:
Indeling en verblijfsruimtes:
Oud-Hollandse salon
Stahoogte:
190 cm
Eethoek:
Machinekamer:
Hutten:
4
Slaapplaatsen:
Vast: 8
2 extra in het salon te creëren
Type interieur:
Klassiek, warm
Matrassen:
Kussens:
Gordijnen:
Watertank & materiaal:
1.000 liter Staal
Drinkwaterpomp met drukcompensatievat voor koud water, tank staal gegalvaniseerd ca. 300 liter
Watersysteem:
Druksysteem
Aantal baden:
badkamer met zitbad
Toiletten:
1 Handmatig met wastafel, Jabsco, Handpomp Naar buiten lozend - ruimte voor vuilwatertank aanwezig. Betimmering vurenhout kraaldelen
Kooktoestel & brandstof:
Gas
gasstel met grill
Koelkast & voeding:
Verwarming:
hete lucht PLANAR 8 kW Diesel heteluchtverwarming in de motorruim met uitlaat in Salon, Eigenaarshut en vooronder
Opmerkingen:

Indeling:

Dekhut met 2 zitbanken, 2 kaartentafels, klok, barometer/thermometer, echolot, gps en marifoon, 4-delig teakhouten deurtjes, trap naar beneden met originel houtsnijwerk

Achteronder aan weerszijden hutten met grote bedden van ca. 2,40 x 1,10 Betimmering historisch met witgelakte grenen kraldelen, bedsteden in eikenhout massief Klapdeuren mahonie massief wegering tegen de romp, harthoutlatten 25 mm massief

Salon met historisch originele betimmering in eiken en ebbehout, massief vaste L-banken,stoel en fauteuil rond vaste tafel met in hoogte verstelbaar tafelblad; 6 tot 8 zitplaatsen.

Aan stb 2 Kasten en een houtkachel met delfse tegels, Glas in Lood klapdeuren naar buiten

Bergruimte in de groze kast tegen het schot voor borden, kopjes en Flessen (inc. Kwadratvak voor Bokmaat) met lade voor het bestek en schuifbord. Diepe bergruimte onder de zitbanken.

Houtkachel 7kw met rvs Pijp in stb gangboord.

Aansluitend in de gang aan bb een kombuis met 180 meter stahoogte, porcelein-gootsteen met stromend koud water, 2 pits gaskachel met oven en kastruimte.

Aan stb achter massief eiken deur 230V Liebherr-koelkast ca. 130 liter (van 2017, energiezuinig label A)

In de Eigenaarshut aan bb 2-persoons kooi van 2.00 x 160 m met standard matrassen en –lattenbodem

Betimmering na historisch voorbeeld met witgelakte grenen kraldelen, bedsteden, kast en lijsten massief mahonie – als remineszens aan de “franse periode” van 1968 tot 1988

In het vooronder twee 2-persoonskooien van 1.30 x 2.00 m en twee eenpersonskooien (of als opbergruimte voor kluiver en bagabe te gebruiken

onder de kooien meer opberg ruimte

Betimmering na historisch voorbeeld met witgelakte grenen kraldelen, bedsteden en lijsten massief eiken

wegering tegen de romp, harthoutlatten 25 mm massief

Voor de slaapruimte in het voorschip bevindt zich de rvs-ankerbak met ca. 60 m gegalvaniseerde ketting

Motor en elektra

Aantal identieke motoren:
1
Start type:
Elektrisch
Type:
Binnenboord
Merk:
Mercedes
Model:
OM 603
Aantal cilinders:
6
Vermogen:
106 pk
Brandstof:
Diesel
Overbrenging:
Schroefas
Voortstuwing:
Schroef
Brandstoftank aantal:
2
Totale inhoud brandstoftank(s):
900 liter
Accu:
Dynamo:
Generator:
Opmerkingen:

Motor:
 MERCEDES OM 603 6-cylinder Diesel met 106 PK mariniseerd en ingeboud door NG-Shipyard 2023
 2x Diesel brandstof tank staal à 450 liter met separ filters
 paragon keerkoppeling met VETUS éénhandel afstandbediening
 vetgesmeerde RVS schroefas
 drooge uitlaat en gesloten kielkoeling
 3-blads schroef, brons

Navigatie en elektronica

Autopilot:
Opmerkingen:

Energie 24V DC/230V AC:
 VICTRON Multilader/Omvormer 24V/230V, 1200A
 Walstromaansluiting en 230V-zekeringen met FI-stroomonderbreker in de kuipkast
 Startaccus, 2x 108 Ah
 Gebruikersaccus, Trojan deep cycle T1275 plus, 4x 150 Ah onder de trap
 2 Hoofdschakelaars en bedientableau/zekeringen onder de trap

Navigatie:
 Toplicht in de mast boven het voorstag (reserve- toplicht op rvs-steng bij gestreken mast)
 Ankerlicht mobil op te hangen
 Bb en Stb verlichting vast in de reling integreerd
 Heklicht en gps antenna op rvs-stenge op het achterdek
 Marifoon, SAILOR RT 2048 met Atis
 GPS, RAYTHEON, Raystar
 Kompas, LUDOLPH, Bremen met koperen kompas huis en verlichtingskast.
 

Tuigage

Type tuigage:
Gaffel
Aantal masten:
1
Mast materiaal:
Hout
Boegspriet + type:
Uitschuifbaar
Verstaging:
Staaldraad
Zeilen materiaal:
Dacron
Grootzeil:
Fok:
Stormfok:
Kluiver:
Spinnaker:
Handmatige lieren:
Opmerkingen:

Complete zeilgarderobe.

 Grootzeil Dacron ca 55 m², (Molenaar, 2011), Huik 2023 nieuw (Molenaar)
 Fok Dacron ca. 32 m², (Molenaar, 2011), Huik 2023 nieuw (Molenaar)
 Kluiver Dacron (Clippercanvas) (Molenaar, 2012) bijna ongebruikt
 Vallen 4x 6 mm Dyneema op originele grote vallieren (bb fok & kluiver. stb piek- en klauwval)
 Kraanlijn 12 mm Dyneema, ommanteld (breeksterkte 5.200 kg), 14 mm talje op nagelbank
 Vlaggenlijnen 5 mm bb en stb op teakhouten nagelbank en korvijnagels in de Wanten
 Vleugel op mahoniehouten scherboord met pp/rvs lager
 Schoten 16 mm, alles van kunststof en verkeren in goede staat
 Wanten 4x 12 mm 6 x 19 RVS
 Backstagen 2x 8 mm Dyneema, 14 mm talje met vioolblokken und SPINLOCK stoppers
 Voorstag 12 mm 1×19 RVS
 Bakstagen 8 mm Dyneema met 2 Vioolblokken en 14 mm schoot
 Verstaging boegspriet Waterstag en zijstagen 8 mm 6 x 19 RVS
 Kluivernet

Rondhouten:

 Mast, oregonpine, clear & better, nieuw in 2013 door VENTISoude beslagen thermisch gegalvaniseerd, gelakt en overgezet, Marifoonantenna in de mast ingebouwd
 Giek, oregonpine, clear en better, nieuw in 2013 door VENTIS oude beslagen thermisch gegalvaniseerd, gelakt en overgezet
 Gaffel, essenhout, nieuw in 2023 door Ivor van Klink
 Kluiverboom, pitchpine, in 2013 nieuw door VENTIS, (gemaakt van de oude giek)
 Bokkepoten, pitchpine met autentieke gesmede beslagen
 Fokboom, Pitchpine, gesmede beslagen
 Vaarboom, essenhout                                                                                                                                                                                                                                                                       Piekhak , pitchpine met dieptemarkering
 De rondhouten zijn in uitstekende staat

Roer & zwaarden
 Zwaarden van eiken, ca. 2000 door Bültjer, Ditzum vernieuwd, historische staalbeslag overgezet zwaardbout en vallen rvs
 Originele Zwaardlieren, remband in rvs
 Roer eiken, ca. 2000 door Bültjer gemaakt
 Rvs-trapbeugels aan het roerblad
 Helmstok gesmeden ijzer, nood-helmstok van staal met houten hendel

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal:
Stokanker ca. 40 kg , Botteloef ca. 70 cm (voor een grotere Fok ook verplaatsing van het voorstag mogelijk), Anker ketting ca. 60 meter 12,5 mm thermisch verzinkt, Anker- en maststrijklier elektrisch, AVON, Marseille, zware kwaliteit
Strijkinstallatie:
Bijboot:
Teakdek:
Stootwillen, lijnen:
Opmerkingen:

 Zelflozende kuip met doorgaand staaldek en 4 afvoerpijpen naar buiten (boven de waterlijn)
 Teakhouten blockroosters
 2 L-banken, staal, thermisch verzinkt en wit gelakt met ipéhouten deksel en bergrumte
 1 teakbank achterin met Gasbun en bergruimte
 Massief teakhouten klaptafel/kast met kompass en ingang naar de motorruim
 Teakhouten stuurwiel met 113 cm diameter en mechanische overtraging (staaldraad)
 Vallieren met Ipéhouten zitbankje
 Wilmex selftailing lieren, brons, met 2 snelheden voor fokschoot en bakstagen, spinlock-stopper voor de bakstagen

Veiligheid

Opmerkingen:

 Voordek en gangborden, Teakhout, ca. 35 mm (1927)
 Kajuitdak, Teakhout ca. 25 mm met massief teakhoten rand (1927 moet gerevieseerd worden)
 Koekoeks over Salon, eigenaarshut en vooronder massief teak met huiken van zwaar bruin/transparent, pvc
 Doghouse Staaldek, wit gelakt met teakhouten schuifluik
 Zeereling rondstaal 20 mm, met massief stalen scepters, opgelast op het potdeksel in de lijn van het boeisel

Scheepssier
 Beretanden, massief eiken (aanwezig maar niet monteerd)
 Kluisborden (oud - aan vervanging toe)
 Naamboorden VLIELAND, teak, massief
 Boord met thuishaven LAUWERSOOG teak massiv met koperen letters
 Mastplank met zonnetje en “VLIELAND 1909 Zwartsluis” teak en mahonie, massief

Algemene specificaties

Prijs:

€ 85.000 (BTW Betaald)

Afmetingen:

13,44 m x 4,62 m x 1,24 m

Materiaal:

Staal

Motor:

Mercedes OM 603, diesel, 6 cilinders 106 PK

Ligplaats:

Lauwersoog

Neem contact op

Stuur de advertentie van de Lemsteraak 13.44 - ( 1909 ) door naar een vriend

Naam vriend:*
E-mail vriend:*
Uw naam:*
Uw e-mail:*
Ik ontvang graag een kopie
Subject
Opmerkingen:
* required field
Stuur naar een vriend

Neem contact op

Vraag meer informatie over de Lemsteraak 13.44 - ( 1909 )

Subject:
* Verplicht veld